با این اختراع شب و روزتان را تغییر دهید
نوشته شده توسط : محسن

با این اختراع شب و روزتان را تغییر دهید

 به گزارش سرویس علمی جام به نقل از مهر، دانشمندان بخش انرژی آزمایشگاه ملی لورنس برکلی می گویند در این شیوه نوین شیشه پنجره ها با لایه نازکی از نانوکریستال ها پوشش داده می شوند؛ این لایه به طور پویایی، نور خورشید را در هنگام عبور از پنجره بنا به دلخواه کاربر تغییر دهد تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم راحتی و آسایش ساکنین را در گستره وسیعی از اقلیم ها در پی داشته باشد.

مدل لباس شب


"دلیا میلیرون" مجری این تحقیقات می گوید در آمریکا حدود یک چهارم انرژی برای روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان ها صرف می شود. ماده جدید ما وقتی به عنوان پوشش پنجره به کار می رود می تواند تاثیر زیادی بر مصرف انرژی ساختمان داشته باشد.

 

این پژوهشگران می گویند: مهار نور نزدیک به فروسرخ به معنای آن است که ساکنین یک ساختمان می توانند به طور طبیعی محیط داخل ساختمان را بدون ایجاد گرمای اضافی و ناخواسته، روشن کنند و از این رو نیاز به تهویه هوا و نور مصنوعی کاهش می یابد.

 

اساس این فناوری جدید، طراحی نوینی از ماده الکتروکرومیک است که از نانوکریستال های اکسید ایندیوم و قلع تعبیه شده در ماتریکس شیشه ای اکسید نیوبیوم ساخته شده است و می تواند نور مرئی و نزدیک به فروسرخ را در واکنش با یک شارژ الکتریکی به کار گرفته شده در پنجره ها کنترل کند.

 

با این پوشش جدید یک پنجره می تواند کاملا به حالت تاریک درآید و مانع از عبور نور و گرما شود و یا به حالت کاملا درخشان و شفاف تبدیل شود.

دانش پژوهان این شیشه های هوشمند را حاصل ترکیب عملکردهای اوپتیکی منحصر به فرد با شیوه های پردازشی کم هزینه و دوستدار محیط زیست می دانند.
منبع:مهر

لباس شب





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: